Maten i augusti

I SÄSONG: AUGUSTI

Frukt, bär och nötter

Äpplen (tidiga sorter)
Päron
Plommon
Hallon
Vinbär
Krusbär
Blåbär
Björnbär
Lingon
Nypon
Hjortron
Körsbär
Rabarber
Vinbär
Vindruvor

Persika
Aprikos
Nektarin
Melon
Citron
Fikon

Svamp

Karl Johan
Kantareller
Trattkantareller
Svart trumpetsvamp

Övrigt att plocka

• Ätliga örter och blommor som mjölkört, ljung, älggräs och kärleksört.
• Dags att skörda och ta till vara odlade örter i trädgården.

Är augusti årets bästa matmånad?

I skogen hittar man både svamp och sommarbär, tomaterna är som bäst samtidigt som de första sommaräpplena börjar bli klara att plocka. För att inte tala om solmogna plommon, klorofyllstinna örter och gyllengula päron.

Hos oss har vi huset fullt av sommargäster just nu och lagar frukost, lunch och middag till ett tiotal personer varje dag. Då är det tur att råvarorna är bra för då går det nästan inte att misslyckas med maten. De enklaste recept blir delikata.
Grillad zucchini från trädgårdslandet, smulpaj på svarta vinbär från busken vid sjön eller bröd med hemlagad sylt till frukost gör liksom ingen besviken.

Nu är jag så pepp på augustimaten. Det här vill jag äta:

  • Blåbär i alla former. Vi har släktingar från latinamerika här och när min mamma tog med sig blåbär till alla, som vi åt med mjölk på enklaste vis, såg de ut som barn i en godisbutik. Är så sugen på att ta med dem ut i skogen och visa mitt bästa blåbärsställe.
  • Svamp! Visst kan man hitta en och annan kantarell redan kring midsommar men det är nu det verkligen börjar hända saker i svampskogen. Idag har det regnat hela dagen och jag myser i hemlighet över tanken på alla svampar som frodas i den blöta mossan. I augusti finns det gott om sorter att plocka – förutom kantareller och Karl Johan går det till exempel att hitta både trattkantareller och min absoluta favorit svart trumpetsvamp. Äntligen.

    Tomater i ugn. | Ta till vara

    • Tomater – gärna långsamt rostade i ugn och serverade med pinjenötter, chili och vitlök som i denna pasta eller färska på längden och tvären. Det kan aldrig bli för mycket tomater i augusti.
    • Fortsätta grillsommaren. Nix, jag har inte tröttnat ännu. Om några veckor kommer jag säkert inte vilja se en endaste grillad laxbit igen men nu känner jag ändå att sommaren har några grillmiddagar kvar att ge.

      Rulltårta med björnbär, blåbär och skogshallon. | Ta till vara.

    • Rulltårtsbakelser med skogsbär. Måste laga dessa favoriter från förra året igen.

      Rulltarta4

    • Ställa till med kräftskiva på egna kräftor med hemodlad krondill. Min dröm är att fiska egna kräftor i sjön men svårigheten är att jag har aldrig gjort det och inte vet inte hur man gör. Är det svårt?Fiskevårdsföreningen säger ok och vi har gamla kräftburar från 40-talet i båthuset som nog fortfarande går att använda.  Kanske blir det i år vi provar att lägga ut dem och invänta fiskelyckan. Krondillen är i alla fall redan klar att skörda i trädgårdslandet.

      Getostbollar1

    • Fortsätta skörda och ta vara på örterna som nu är gigantiska och nästan övervuxna. Kanske snitsar jag till det med dessa superenkla men goda getostbollar med örter och ringblomma och bjuder tjocka släkten. Perfekta till fredagsbrickan eller som tilltugg till en fördrink.

Vad vill ni laga i augusti?

Lämna en kommentar